Beskrivning av flervalsfråga i DigiExam
Flervalsfrågan i DigiExam besvaras genom att ett eller flera svarsalternativ väljs. Det är möjligt för prov-/tentamenskaparen att välja om ett eller flera svarsalternativ behöver väljas av den svarande för att flervalsfrågan ska vara korrekt besvarad.
Vid poängbaserad bedömning rättas flervalsfrågor helt automatiskt. Om bedömningsmatris används som bedömningstyp rättas inte flervalsfrågan automatiskt. Nivån som eleven/studenten nått upp till behöver då väljas manuellt.
Rättningsalternativ
Som rättningsalternativ är det även möjligt att välja "Allt eller inget" eller "Rätt minus fel", de förklaras mer ingående i detta avsnitt.
Allt eller inget
Eleven måste markera alla rätta alternativ för att få maxpoängen. Om eleven missar att markera något av de rätta alternativen eller markerar något av de felaktiga alternativen, tilldelas eleven noll poäng.
I figur 1 nedan visas ett exempel i på en flervalsfråga som läggs till i redigeringsvyn för ett prov/tentamen med rättningsalternativet "Allt eller inget".
Figur 1
Exemplen nedan utgår från frågan i figur 1.
Exempel 1: Elev 1 väljer alternativen Fysik och Kemi och får 2 poäng
Exempel 2: Elev 2 väljer alternativen Fysik och Litteratur och får 0 poäng
Exempel 3: Elev 3 väljer alternativen Litteratur och Medicin och får 0 poäng
Exempel 4: Elev 4 väljer alternativet Fysik och får 0 poäng
Rätt minus fel
Eleven får pluspoäng för varje rätt alternativ och minuspoäng för varje felaktigt alternativ som markeras. Varje alternativ är värt maxpoängen för frågan delat på antalet rätta alternativ. Den lägsta poängen som tilldelas är noll, det går alltså inte att tilldela minuspoäng (exempelvis -1) som poäng på frågan.
I figur 2 nedan visas ett exempel på en flervalsfråga som läggs till i redigeringsvyn för ett prov/tentamen med rättningsalternativet "Rätt minus fel".
Figur 2
Exemplen nedan utgår från frågan i figur 2.
Exempel 1: Elev 1 väljer alternativen Stockholm, Reykjavik och Köpenhamn får 3 poäng
Exempel 2: Elev 2 väljer alternativet Stockholm och får 1 poäng
Exempel 3: Elev 3 väljer alternativen Stockholm och Reykjavik och får 2 poäng
Exempel 4: Elev 4 väljer alternativen Stockholm, Reykjavik och Göteborg och får 1 poäng
Exempel 5: Elev 5 väljer alla alternativ och får 0 poäng
Exempel 6: Elev 6 väljer inga alternativ och får 0 poäng
Exempel 7: Elev 7 väljer alternativen Keflavik, Odense och Göteborg och får 0 poäng
Flervalsfråga ur elevens perspektiv
Eleven kommer inte se någon skillnad på flervalsfrågan varesig det är rättningstyp "Allt eller inget" eller "Rätt minus fel". Se exempel på flervalsfrågor när eleven besvarar dem i figur 3 och 4 nedan.
Figur 3
Figur 4
Fundera på om det kan finnas en vinst i att eleven på förhand vet hur frågan är inställd (allt eller inget, rätt minus fel).