Följ

Aktivering av elev-/studentkonton

Aktivering av elevkonton på en ny organisation

Elever/studenter som har ett konto hos DigiExam sedan tidigare, men som registreras under en ny organisation får ett e-postmeddelande med en instruktion om att aktivera sitt konto.
Genom att klicka på Activate my account (figur 2) ger eleven/studenten sin tillåtelse att den nya skolan behandlar deras uppgifter. 

Innan kontot aktiveras på den nya organisationen så kommer eleven/studenten inte kunna starta prov/tentamen online i DigiExam-klienten på den nya organisationen.

Om elever/studenter försöker starta ett prov/en tenta utan att ett konto eller aktiverat konto finns på organisationen så visas dessa meddelanden i klienten. Nedan förklarar vi de olika situationerna:

  • Befintliga elev-/studentkonton som går i samma skola påverkas ej av dessa förändringar.

  • Skolor/organisationer som har en integrerad, automatiskt generering av nya studentkonton, ex. via läsplattform/LMS eller Skolon, påverkas ej av dessa förändringar.

  • Helt nya elev-/studentkonton, dvs. en epostadress som inte har något konto hos DigiExam, behöver inte aktiveras. De får ett mail där de ska skapa ett lösenord (Set password, figur 1) för att kunna logga in via webben och se sina gjorda prov/tentor, resultat och återkoppling.
     

Set_password.png
Figur 1

 

Activate.pngFigur 2

 


 

Meddelande i klienten

Elever/studenter får ett meddelande i klienten vid försök av start av ett prov/en tenta om de inte har ett aktivt konto:

  • Inget studentkonto hittades (figur 3).
  • Studentkontot har inte aktiverats än (figur 4).

Klient_-_Inget_studentkonto.png
Figur 3

 

Klient_-_Inte_aktivt_a_n.png
Figur 4

 


Var denna artikel till hjälp?
0 av 1 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer